Nenávidené fonty

Zlé fonty, respektíve diskusia o fontoch a ich nesprávnom používaní dokáže vo fundovaných ľudoch rozprúdiť také emócie ako máloktorá iná téma. Stačí sa len pozrieť na zápalisté boje medzi priaznivcami a nepriateľmi určitých fontov, ktoré vyústili napríklad do vytvárania nenávistných stránok Ban Comic Sans, či diskusných fór s podtitulom Poznaj svojho nepriateľa o rozdieloch medzi Arialom a Helveticou.

Aj napriek tvrdeniu, že neexistuje zlý font, pravdou ostáva, že existuje veľa fontov, ktoré kolonku zlý font z dôvodu nekompletnosti, zlého technického či dizajnového prevedenia zapĺňajú. Ale väčšina tých ktoré sa v temnici zlých fontov vyskytujú, len trpia zlým a hlavne prílišným používaním. Práve prílišné používanie spôsobuje v radoch typofilov a iných tovorov venujúcim sa písmam nenávisť.

Najnenávidenejší font sveta

Comic Sans, pravdepodobne najnenávidenejší font sveta, sa vôbec nemal stať plnohodnotným fontom. Bol interne určený pre aplikáciu Microsoft Bob, infantilnú verziu Windows a až po určitej dobe bol pridaný k štandardným fontom, ktoré sa vyskytovali vo Windows 95.

Odvtedy sa Comic Sans vďaka svojej cool podobe stal hitom pre sekretárky, teenegerov, deti a mládež. V kombinácii s ružovou dokázal preniknúť všade. Do reklamy, na vizitky, na amatérske web stránky, Comic Sans je všade, dokonca aj na oficálnych štátnych materiáloch… Takéto neprirodzené použitie fontu spôsobilo prirodzenú nenávistnú reakciu.

Povesť autora v očiach typografickej verejnosti aspoň sčasti zachraňuje Trebuchet MS, jeden z najlepších fontov, ktoré Microsoft štanedardne ponúka vo Windows.

Papyrus must die!

Ak by bol príbeh ďalšieho nenávidného fontu niekedy sfilmovaný, určite by sa volal Papyrus must die. Ten si svoju povesť vyslúžil vďaka svojej “obľúbenosti” a prílišnému používaniu (najmä v USA, kde je jedným z najpoužívanejších písem vo firemnej komunikácii).
Kvázi historizujúci font, použitý všade tam, kde je nablízku história, náboženstvo, oddych či knihy. Papyrus je skvelým príkladom typografického klišé, ktoré vyústilo do nenávisti.

Všetkého veľa škodí a v typografii to platí dvojnásobne, príbeh týchto troch fontov poukazuje na smutnú skutočnosť, že žiaden font nie je nesmrteľný. Ani nesmrteľná Helvetica, ktorá tento rok oslavuje 50 rokov, už má svojich odporcov, práve vďaka jej masovosti.

Copperplate

Hovorí sa do tretice všetko dobré, v tomto prípade do tretice všetko zlé.
Copperplate je ďalší font hrajúci sa na historickú podobu, ktorý si však našiel uplatnenie skoro všade. Od Age Of Empires (kde si vyslúžil moju nenávisť) cez jedálne lístky až po reklamu. Copperplate je ďalším príkladom prílišného používania fontu.

Ďalšie vtipné stránky
I ♥ Papyrus
I hate Copperplate/
Ban Comic Sans.com
Comics Sans Cafe, slabšie žalúdky pozor!

6 Comments

Comix Sans je strasne pismo, je vsade. Dokonca sa da vidiet aj v nemocnicnych cakarnach. To je uz prilis! Papyrus mi az tak nevadi a ani Copperplate. Asi preto, ze ho tak casto nevidim… 🙂

Dobre vystihnuté. Helvetica (Arial) by bolo aj na samostatnú kapitolu – škoda pekného písma. Pridal by som snáď ešte Times (New Roman).

Len ťa opravím, nie je to Comics Sans, ale Comic Sans 😉
A keďže sa trošku venujem webdizajnu, tak sa vždy zasmejem nad “konkurenciou” ktorá niekedy použije Comic Sans font.

Dakujem, neviem na co som myslel pri pisani clanku. A Comic Sans vo webdizajne? To potom nieje webdizajn…

Medzi mnou nenávidené fonty patria všetky, ktoré pripomínajú rukou písaný text (najmä tie kurzívne), v poslednej dobe mi začal vadiť aj Times New Roman. Comic Sans je tak, ako hovorí názov – komický a naozaj do webdizajnu nepatrí.