Alberto Moravia: Rimanka

By 4. mája 2007fses

Článok som našiel pri upratovaní harddisku, má nejaké štyri roky, ak sa vyskytnú nejaké chyby, tak to preto.

Autor Alberto Moravia (nar. 1907) Jeden z predstaviteľov neorealizmu – smeru, ktorý vznikol v Taliansku koncom 40.rokov. Je psychológ ženskej duše a nie náhodou sa takmer všetky jeho romány a poviedky zaoberajú problémami vyrastajúcimi zo vzťahu muža a ženy. Najznámejšie diela: Rimanka a Vrchárka.

Hlavné postavy
Adriana – je krásne mladé dievča, plné túžob a ideálov, celkom normálnych a prirodzených: chce si založiť rodinu, mať muža, deti. No osud chcel inak. Chudobný pôvod,nevraživé prostredie rímskej periférie a v značnej miere obmedzená a životom ubitá matka ju postupne navádzajú, až donútia, dať sa na remeslo prostitútky a takto si zarábať na živobytie.

Matka – ubitá životom, už nevedela aký je svet. Mala len svoju prácu – šitie košieľ a Adrianu. „Ty si mojím prekliatím“ hovorievala, pretože aj ona bola v mladosti pekná a ctižiadostivá. Bola modelkou, chcela sa dostať do vyššej spoločnosti. No láska a najmä tehotenstvo prekazili jej plány, ostala zatrpknutá.

Gino – Adrianin prvý priateľ. Myslela si o ňom, že je jej veľká láska – na celý život. Plánovali spoločný život, zariadili si izbu, no bol to podvodník – bol ženatý a mal dieťa.

Gisella – Adrianina „najlepšia“ priateľka. Tiež pózovala maliarom, no nestačilo jej to stala sa prostitútkou a chcela na túto dráhu zviesť aj Adrianu, pretože jej chcela zabezpečiť lepší život.

Astarita – vysoký ministerský úradník na polícii. Zaľúbil sa do Adriany – vďaka Giselle ju spoznal aj osobne.

Giacomo – študent z bohatej rodiny. Bol politicky aktívny (v opozícii proti fašistickej moci)

Sonzogno – vrah, Ginov priateľ. Adriana bola jediná, ktorej sa zdôveril so zločinom, stala sa jeho dôverníčkou.

Žáner – román s problematikou života počas fašistickej nadvlády.

Téma – autor v diele podáva obraz spoločnosti v období vrcholnej moci fašizmu, do tzv. čierneho desaťročia čiže do obdobia krízy všetkých pozitívnych spoločenských síl, živnej pôdy pre ľahostajnosť, konformizmus, nihilizmus.

Idea – Snaha o lepší život doviedla Adrianu až na okraj spoločnosti, no ani tak nestratila vlastnú tvár a jej postava vyznieva sympaticky.

Kompozícia – román sa delí na dve časti o deviatich respektíve desiatich častiach. Prvá časť pojednáva o jej živote predtým ako stretla Giacoma, druhá časť o jej stretnutí s Ginom a ďalších udalostiach v jej živote

Forma – román má klasickú kompozíciu s rozprávačkou Adrianou, hodnotí všetko s odstupom času, no stále zúčastnene. Je to citlivá rozprávačka, ktorá s úprimnosťou vlastnou jej veku (mala 19) opisuje svoje životné skúsenosti
jazyk: živý jazyk periférie Ríma, plný nespisovných slov, ale aj vulgarizmov

Dej – Adriana, jediné dieťa chudobnej vdovy z periférie Ríma, si zarába vďaka svojmu telu. Pózuje nahá maliarom, no matka je nespokojná, pretože vie, že má na viac. Povolanie modelky bolo len prvým stupňom, pretože ako jej mama hovorievala: „Jedno plodí druhé“. Mama vedela, že jediná cesta ako v tomto prostedí zbohatnúť je stať sa prostitútkou. Cestou do ateliérov, kde chodieva Adriana pózovať stretne Gina – šoféra jednej bohatej rodiny. Prežívajú lásku a dokonca plánujú spoločnú budúcnosť. V ateliéroch pri pózovaní spozná Gisellu, stanú sa priateľkami. Ona si uvedomuje Adrianin bezútešný život, snaží sa ho zmeniť. Zoznámi ju s Astaritom, ktorý ju už dávnejšie miluje a túži po nej. Na spoločnom výlete ju znásilní a neskôr jej za to dáva peniaze. Astarita zistí Ginovo tajomstvo – je ženatý a má dieťa. Pre Adrianu začne nový život. Stala sa prostitútkou. Raz náhodou pri hľadaní zákazníkov stretne Giacoma, bohatého študenta. K nemu jedinému zacíti znovu lásku, on ju spočiatku odmieta. Vybudujú si zvláštny vzťah, Adriana tvrdí, že jej láska stačí pre oboch. Pre neho je láska niečím novým a jedna polovica Adrianu miluje, no druhá polovica sa za to nenávidí…
Adriana zisťuje, že Giacomo je politicky aktívny. Vyrába a distribuuje protivládne letáky. Adriana aj napriek láske neprestáva so svojou prácou. Spoznáva Sonzogna, ktorý je vrahom a zdôverí sa jej s vraždou. Ku koncu románu sa ich vzťah komplikuje, pretože Adriana je s ním tehotná. Giacomo sa dostáva do problémov a vyupočúvajú ho na polícii. Vďaka zásahu Adriany ho vypočúva Astarita, ktorý jeho výpoveď nezaznamená. Giacomo vyzradí všetko o ich tajnej organizácii, zradí priateľov. Za tento čin cíti vinu, pretože s ňou nedokáže žiť na konci románu spácha samovraždu, no predtým napíše svojej rodine list, v ktorom určuje seba za otca Adrianinho dieťaťa a tým sa postará o Adrianu aj malého. Aj keď to bolo dieťa vraha a prostitútky – vďaka tomu bude mať šťastnú budúcnosť.

Vlastné hodnotenie – Román bol napísaný veľmi pútavou a čítavou formou, živý jazyk dopomáhal k zrozumiteľnosti. Moravia je vynikajúci rozprávač, všetky situácie vykreslil tak, aby čitateľ nemal problém porozumieť.

Leave a Reply